En blogg om att komma i form, hitta löpglädjen och må bra.

onsdag 22 augusti 2012

Formsvacka

Igår kväll blev det en riktigt tråkig löprunda. Åkte bort till spåren för att springa 5 km. Kände att jag var lite trött i benen efter långpasset i söndags. Men att det skulle vara så tungt trodde jag inte. Höll inte på att komma runt. Kanske det var lite dumt att första passet efter torsdagens lopp blev så långt. Jag glömmer lätt bort att jag är nybörjare. Varför har jag sagt att jag skall springa Tjejmilen på under 56 minuter...

Blev lite deppig. Men efter att ha läst detta på Marathons sida så kändes det bättre:

Nivå 1 
• Du har tränat löpning regelbundet i minst tre månader. 
• Du klarar att springa en mil på träning. 
• Du klarar av att springa i jämn fart.  

Kommentar: På den här nivån gäller det först och främst att klara distansen. I det optimala 10-km-loppet, oavsett nivå, springer man varje kilometer lika snabbt (förutsatt att banan är flack).

Det är alltså på Nivå 1 av 4 jag befinner mig. Och då skall jag vara glad och nöjd om jag orkar springa ett 10 km-lopp. Skall man vara petig så har jag ju inte tränat löpning i tre månader. Å andra sidan så sprang jag rätt så mycket i mars...

Nu blir det två dagars vila. Sista veckan före Tjejmilen skall jag bara springa kortare sträckor så benen hinner bli riktigt återhämtade och pigga innan loppet.

10 dagar kvar...


Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar